Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.

Více informací
Základní škola a Mateřská škola Barvířská Liberec

Důležitá sdělení - Informace k ZÁPISU do 1. ročníku 18.4.2024

Světový Den zdraví - projektový den

SVĚTOVÝ DEN ZDRAVÍ
V pondělí 07.04.2008 proběhl na naší škole projektový den na téma
Den zdraví.
Žáci 2.A a 4.A v rámci tohoto dne navštívili Středisko ekologické výchovy
v Oldřichově v Hájích.
Pro žáky 1.A, 2.B a 3.A připravily program třídní učitelky. Nejmladší žáky čekala přednáška pracovnice Červeného kříže, která dětem předvedla, jak poskytnout první pomoc zraněnému.
Slečna učitelka Jaruška připravila hodinu zdravotního tělocviku.
Paní učitelka Martina zdůraznila význam zdravé výživy. Děti si připravily sendviče a ozdobily je zeleninou.
Paní učitelka Míla naučila děti poznávat léčivé byliny. Žáci si uvařili kopřivový čaj a vyrobili bylinné sáčky pro dobré spaní.
Den plný poznání plynul v nových aktivitách, ve kterých děti poznaly význam zdraví.

Každý žák 5. - 9. ročníku si mohl zvolit svůj vlastní rozvrh z nabízených hodin, které si připravili vyučující.
Na výběr měli žáci z 12-ti hodin, každé s jinou tématikou a jiným programem.

Pro zpestření uvádíme reakce několika žáků 5.A na projektový den: nadšení!!!
Luděk Černohorský: Líbilo se mi ringo, protože jsem tento sport neznal a začal mě moc bavit. A taky se mi to líbilo u p.uč. Fišerové, kde jsme sestavovali jídelní lístek. Bylo to zábavné.
Adéla Šaržíková: Bavila mě angličtina, protože jsme celou hodinu hráli různé hry a soutěže. Dál se mi líbilo Wellness centrum u p.uč. Šulcové. Tam jsme vyráběli plakát a lepili do něj obrázky, takže to bylo něco, co běžně ve škole neděláme.
Petr Kos: Líbily se mi ukázky první pomoci u p.uč. Honcové. Bylo to fakt hustý.

A pár postřehů deváťáků:
Jakub C: ,,Celý den byl zajímavý. Nejvíc mě však zaujala hodina s panem učitelem Václavem, protože pan učitel má velice zajímavé názory na dnešní život ve světě.“
Ivana H: ,,Nejvíce mě asi zaujalo ,,Ringo“, protože to byla legrace!“
Hana Š: ,,Líbila se mi hodina s pí. uč. Honcovou kdy jsme si ukazovali základy první pomoci, protože jsem se něco dobrého přiučila.“
Sandra M: ,,Nejvíce se mi líbilo vaření s pí. uč. Bořilovou, protože jsem získala nové dovednosti v kuchařském umění. A ten ovocný salát co jsme dělali, byl velice chutný!!!“
Martina C: ,,Bavila mě dvouhodinovka s pí. uč. Šulcovou. Byla to taková pěkná oddychovka!“
Bára S: ,,Velice se mi líbila dvouhodinovka s paní Šulcovou. Líbila se mi spolupráce na té práci a hlavně jsem konečně dělala něco co mě baví.“

PROJEKTOVÉ HODINY - téma a hodnocení:

ZÁKLADY PRVNÍ POMOCI

Vedoucí skupiny: Pavlína Honcová
PROGRAM: praktický nácvik
Žáci si zopakovali jak správně volat na linku záchranné služby. Vyzkoušeli si poskytnout první pomoc a také se naučili ošetřit drobnější zranění. Na spolužácích si vyzkoušeli správně zavázat zápěstí, kotník,…

VÝŽIVA A ZDRAVÍ
Vedoucí skupiny: Lenka Kavanová
PROGRAM: video, kvíz.
Projektu Výživa a zdraví se zúčastnilo 54 žáků. Po ukončení pořadu si žáci napsali kvízové otázky. Ze všech skupin nejlépe pracovali tito žáci:
Landa (8.B) 23 bodů
Cverčko (9.A) 22 b.
Berkyová (7.A) 21 b.
Šisler (9.B) 20 b.
Maximální počet bodů byl 25.

ACTIVITIES IN ENGLISH ABOUT HEALTH
Vedoucí skupiny: Lenka Jebavá
PROGRAM: křížovky, hry, zdravá výživa – anglické pojmy.
Zábavné aktivity v angličtině, kterých se zúčastnily děti z 8.-9.tř.
Povídání: vhodná snídaně, svačina, večeře, nápoje během sportu v angličtině. Pexeso na téma zdravé a nezdravé jídlo a nápoje. Hra "Riskuj" - otázky z oblasti výživy, zdravého životního stylu v Aj, opakování slovní zásoby - druhy potravin.
Žáci pracovali ve dvojicích a ve skupinách po 4-5. Spolupracovali velmi dobře, některé poznatky samozřejmě vědeli, ale mnoho informací bylo pro ně nových.

CO MOHU UDĚLAT PRO SVÉ ZDRAVÍ
Vedoucí skupiny: Iveta Loumová
PROGRAM: úvahová hodina, zápis vhodných myšlenek, poslech hudby,
video.
Každý den máme možnost se přesvědčit, že zdraví je hodnotou lidského života, bez níž je cesta k úspěchu, ke štěstí a ke spokojenosti jen velmi svízelná, mnohdy nemožná. Nesmíme proto zapomínat, že pro své i zdraví ostatních můžeme každý den něco udělat. A právě nad tímto tématem se žáci zamýšleli. Smyslem hodiny bylo ukázat dětem, jak je možné se v určitých situacích odpovědně rozhodovat a pochopit význam zdravého způsobu života.
Hodina byla rozdělena do několika fází:
1. Rozbor textů – Očkování při cestách do zahraničí, HIV a AIDS v ČR ( volná diskuze, vyplnění krátkého dotazníku )
2. Cesta za zdravím ( problémy s anorexií - video )
3. Formulování vlastních textů a úvah, jak vzít zdraví do svých rukou.

ODKAZ OBJEVITELŮ
Vedoucí skupiny: Petra Langová
PROGRAM: rozšiřování rostlin a živočichů ve světě – negativní a pozitivní
dopady (2 x 45 min.)
Projekt "Odkazy objevitelů" měl za cíl poučit žáky o rozšiřování některých plodin a jejich dřívějším i současném využití. Žáci měli vytvořit plakát, na kterém budou zakresleny cesty přesunu jednotlivých rostlin a zapsány informace a zajímavosti o vybraných rostlinách. Žáci měli vyhledat pozitiva a negativa pěstování těchto rostlin.


ZDRAVÁ STRAVA, VITAMÍNY, MINERÁLY, ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY A DENNÍ REŽIM
Vedoucí skupiny: Hana Bořilová
PROGRAM: příprava jednoduchého pokrmu
V učebně fyziky a chemie si děti zkoušely některé jednoduché recepty zdravé výživy.
Připravovaly ovocný salát z pomerančů, jablek a banánů s jogurtovou zálivkou, šopský salát z okurek, rajčat a paprik s balkánským sýrem, falešnou humrovou pomazánku z mrkve, celeru a jarní cibulky s jogurtovou majonézou, mrkvovo – jablečnou přesnídávku s medem a citronem a rajčata a papriky plněné slanou tvarohovou pěnou.
Některé děti byly možná překvapené, že i zdravé občerstvení může být chutné. Třeba se jim uvedené recepty budou hodit jako překvapení pro rodinu, až maminka nebude mít čas uvařit večeři, nebo si je zopakují, aby překvapily své kamarády například při nějaké oslavě.

WELLNESS CENTRUM – HARMONIE TĚLA I DUCHA
Vedoucí skupiny: Yvetta Šulcová
PROGRAM: tvorba plakátu (2 x 45 min.)
Projektu se zúčastnily se dvě skupiny žáků, každá dvě vyuč. hodiny. Cílem projektu bylo vymyslet si název vlastního Wellness centra a vytvořit plakát s nabídkou služeb daného cetra, z něhož by klienti odcházeli maximálně spokojeni. Žáci dokázali, že fantazie (a občas i humor ) jim nechybí, a tak by si každý z nás to své NEJ centrum pohody určitě vybral.

STRAVOVACÍ RITUÁLY A SLOŽENÍ JÍDELNÍČKU NA RŮZNÝCH KONTINENTECH SVĚTA
Vedoucí skupiny: Jan Kašpar
PROGRAM: tištěné materiály a doplňováním, rozbor textu.
Projekt nazvaný „Stravovací rituály ve světě“ byl zaměřen na zvyky a tradice, které jsou součástí stolování v různých oblastech světa. Žáci se mohli dozvědět, jak jsou rituály ovlivněny a čím se projevují.
Žáci nejprve hádali část světa, která je spojena s určitým způsobem stolování. Dále zjistili co ví a neví o jídelním náčiní a v závěru jsme se podívali na vliv náboženství na složení jídelníčku v  Indii a Arabském světě.

CHOROBY SPOJENÉ S PŘÍJMEM POTRAVY, ENERGETICKÁ ROVNOVÁHA
Vedoucí skupiny: Radim Václav
PROGRAM: video
V hodinách jsme se zabývali vlivem společnosti a reklamy na zdraví mladých lidí. Rozebírali jsme rizika vedoucí ke vzniku mentální anorexie. Dalším cílem hodiny bylo odradit žáky od nutkání zkusit kouřit - k tomu jsme použili filmy, které australská vláda použila v kampani proti kouření.

PYRAMIDA ZDRAVÉ VÝŽIVY, SLOŽENÍ, MENU
Vedoucí skupiny: Milada Fišerová
PROGRAM: praktické práce s výstupem - pyramida
Naše skupiny měly za úkol vytvořit pyramidu zdravé výživy a jídelní lístek pro zákazníky v restauraci podporující zdravé stravování. Většina pracovala svědomitě a výsledky mnoha prací stály opravdu za to. Na některé z nich se můžete podívat ve 2. patře naší školy.

ZÁBAVNÉ AKTIVITY V AJ
Vedoucí skupiny: Daniela Akrmanová
PROGRAM: zdraví, sport, zdravá výživa
Žáci se v hodinách hravou formou seznámili s anglickou slovní zásobou týkající se zdravého životního stylu, stravování, ale i nemocí a zdravotních problémů. Slovíčka si poté procvičili prostřednictcvím oblíbené hry Kufr. Vůbec nevadilo, že ve skupinách byli spolu páťáci s deváťáky, protože slovíčka se lišila dle stupně obtížnosti, takže nejednou mladší žáci zvítězili. V průběhu hodiny děti také luštily křížovky a osmisměrky k danému tématu. Závěr patřil parodii televizní soutěže Riskuj, kde si mohli ověřit své znalosti nejen toho, co se dozvěděli v hodině, ale i co vědí o zdravém životním stylu z běžného života. A pokud to navíc uměli říct anglicky, měli vyhráno.

RINGO – NETRADIČNÍ SPORT V TĚLOCVIČNĚ
Vedoucí skupiny: Jana Pěničková
PROGRAM: hra kroužkem přes síť na volejbalovém hřišti.
Řídili jsme se heslem „Pohybem ke zdraví“. Někteří žáci byli sice překvapeni, že se zapsali na hodinu, během níž se opravdu budou hýbat, ale po krátkém seznámení se s pravidly hry (velmi zjednodušeně se dá přirovnat přehazované hrané se dvěma míči současně) už vesele létaly ringo kroužky po celé tělocvičně. Když jsme zvládli nácvik házení a chytání ringo kroužků, rozdělili jsme se do dvou družstev, abychom si ringo konečně zahráli. Po počátečních neúspěších se většině dařilo a na některých pak už ani nebylo poznat, že tuto hru plnou zvratů a pro mnohé z nás i úsměvných okamžiků hrají prvně.
Snad si ringo získalo své další příznivce!

Mnoho dalších fotografií z projektového dne naleznete ve fotogalerii.