Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.

Více informací
Základní škola a Mateřská škola Barvířská Liberec

Důležitá sdělení - ředitelské volno

S Erasmem do země květin a větrných mlýnů (Marková)

Ve dnech 10. – 14.10. 2022 proběhlo v Holandsku další setkání v rámci našeho mezinárodního projektu partnerství škol Erasmus+. Projekt označujeme zkratkou „Positive“. Celý název je totiž poměrně komplikovaný: „Youngsters of Generation Z Learning to Manage and Control the Technology in a Positive Way by Robocoding“, což můžeme volně přeložit jako „Mládež generace Z učící se ovládat a řídit používání technologií pomocí robotického kódování“. Jeho cílem je vést mladé lidi k tomu, aby efektivním, pozitivním způsobem využívali informační a komunikační technologie namísto toho, aby na nich byli závislí. Společně s námi na něm spolupracují školy z Francie, Turecka, Slovinska, Madeiry a již zmíněného Holandska, kam z naší školy vycestovala skupinka 4 žáků 8. ročníku a 2 učitelé. Naší partnerskou školou je Montfort College ve městě Rotterdam. Škola je poměrně nová a velmi moderně vybavená. Žáci se nejprve seznámili během zážitkových aktivit v tělocvičně, při kterých se v týmech pokoušeli o překonání mnoha překážek a bez vzájemné spolupráce to nešlo. Pracovní aktivity pak zahrnovaly různé technické workshopy ve škole i jiných institucích. Ve škole si žáci vyzkoušeli např. programování robotů Lego Mindstorms, návrh vzorů a jejich tisk na laserové řezačce, práci s elektronickými stavebnicemi Makey makey a Micro:bit, práci s programem Tinkercad a tisk na 3D tiskárně. Navštívili také univerzitu v blízkém městečku Delft, kde se nachází „zelená vesnička“ s chytrými domy a dalšími technickými vymoženostmi, které však současně jsou velmi ekologické. Na programu bylo samozřejmě i poznávání Rotterdamu a blízkého okolí. Všechny ohromilo, jak supermoderním městem s unikátní architekturou Rotterdam je. Zkrátka takové město budoucnosti. Překvapení nás také čekalo při exkurzi na „Floating farm“ – plovoucí farmě, postavené na pilířích ve vodě v přístavu. Je tam v současné době chováno 40 krav, a protože se projekt osvědčil, v plánu je výstavba nové farmy pro 240 krav – to vše uprostřed velkoměsta. Rotterdam je zkrátka město plné překvapení. Ve volném čase se žákům věnovaly hostitelské rodiny a ti tak měli postaráno o další zážitky, jeden z našich žáků měl např. možnost podívat se i do Belgie. Týden rychle utekl a nyní všem zůstaly jen vzpomínky, se svými novými kamarády však žáci zůstanou i nadále v kontaktu. Další setkání v rámci tohoto projektu proběhne ve Slovinsku v listopadu 2022.

Ohlasy žáků:

Kateřina Orysenko:
V Holandsku jsem si to moc užila, jsem strašně ráda, že jsem měla tu možnost se znovu podívat do cizí země a vidět, jak to chodí v jejich běžných životech a jaké jsou rozdíly mezi našimi a jejich každodenními zvyky. Zjistila jsem mnoho zajímavých věcí a prožila jsem mnoho zážitků s novými lidmi. Tamní lidé jsou moc hodní a ukázali nám mnoho úžasných míst a památek. Děkuji moc paní učitelce Markové za to, že vede tenhle projekt a umožňuje žákům z naší školy prožívat takovéto zážitky.

Vilém Vohnický:
Holandsko mi přineslo hodně poznání o ekologii a jak by mohla například vypadat blízká budoucnost, například samostatná kravská farma v přístavu uprostřed města (tzv. floating farm) či ekologická vesnička v městečku Delft. V Rotterdamu bylo hodně velmi zajímavých památek jako třeba most Erasmus bridge či takzvaný Swan bridge, vypadalo to tam skoro jako v New Yorku.

Patrik Lhota:
V Holandsku bylo překvapivě dobré počasí. Když jsem dorazil do rodiny, tak mi řekli, že tam budu ubytovaný ještě s Portugalcem z Madeiry. Další den jsme jeli na krátký výlet do Belgie, takže jsem měl možnost navštívit hned dva různé státy. Dost mě překvapilo, že v Holandsku nedostávají ve škole obědy. Dále jsem nečekal, že mají spojenou základní a střední školu a mají větší technologický pokrok. Zjistil jsem také, že jejich jazyk je v podstatě zkomolená němčina. Dost jsem si to tam všechno užil a nejradši bych tam zůstal.

Sebastian Burde:
Exkurze do Nizozemska mi poskytla rozvoj mých znalostí ve směru angličtiny, němčiny i biologie, jelikož Holandsko je jedna z nejvíce "zelených" národů světa. Mají zde např. "green village," což je oblast plná inovativních nápadů od mladých studentů. Dále mě překvapilo, že zde neustále prší a sníh tu mají jen zřídka. Taktéž bylo obtížné se vyznat v tak obrovském městě jako Rotterdam. Zvláštní je, že zde žije asi jen 50 % obyvatel, kteří jsou původem praví Holanďané, a že tu mají více kol než aut a možná i lidí.

Projekt je financován grantem z Evropské unie.